Med. Pr. 2000;51(6) |
Evaluation of the vocal organ in students of the college of teaching |
Ocena stanu narządu głosu u studentów szkoły pedagogicznej |
M. śliwińska-Kowalska, L. Fiszer, E. Niebudek-Bogusz, P. Kotyło, A. Rządzińska |
Abstract
Choroby narządu głosu u nauczycieli są najczęściej rozpoznawaną w Polsce chorobą zawodową. Jedną z przyczyn tak częstych zaburzeń może być brak wypracowanych nawyków prawidłowej emisji głosu. Celem badań była ocena objawów z zakresu narządu głosu, w tym prawidłowości techniki emisji głosu, u osób rozpoczynających pracę w zawodzie nauczyciela. Oceną objęto 66 studentek Kolegium Nauczycielskiego, u których zebrano szczegółowy wywiad oraz wykonano badania laryngologiczne, foniatryczne i wideostroboskopowe. Wszystkie osoby zgłaszały występowanie subiektywnych objawów ze strony narządu głosu po wysiłku głosowym, w tym najczęściej chrypki i zasychania w gardle. U większości studentek występowały zaburzenia czynnościowe głosu, u ponad 30% stwierdzono niedomykalność szpary głośni, a u 4 studentek (6,1%) miękkie guzki śpiewacze. Dolegliwości i objawy chorobowe występowały częściej w podgrupie osób narażonych w trakcie nauki zawodu na zwiększony wysiłek głosowy. Wyniki badań wskazują, że nauczyciele przed rozpoczęciem pracy zawodowej nie są przygotowani do podjęcia zwiększonego wysiłku głosowego. Istnieje pilna potrzeba wprowadzenia w szkołach pedagogicznych nauki prawidłowych technik emisji głosu.