Archive

Med. Pr. 2002;53(5)
Workplace health promotion program quality evaluation questionnaire
Kwestionariusz oceny jakości programów promocji zdrowia w miejscu pracy
Elżbieta Korzeniowska, Krzysztof Puchalski

Abstract

Istnieją bardzo poważne powody przemawiające za stosowaniem procedur ewaluacyjnych w ramach promocji zdrowia, w tym w środowisku pracy. Najważniejsze z nich to zapewnianie sprawnego przebiegu programów tego rodzaju, możliwość oceny projektów prozdrowotnych w sytuacji, gdy stają się one usługami oferowanymi np. pracodawcom na rynku świadczeń zdrowotnych, wspieranie społecznego marketingu idei promocji zdrowia, udział w rozwoju tej koncepcji i wreszcie możliwość analizy procesu upowszechniania działań tego rodzaju.
Realizacja procedur ewaluacyjnych o rodowodzie naukowym jest jednak niezwykle ograniczona, jeśli idzie o programy promocji zdrowia realizowane w normalnie funkcjonujących przedsiębiorstwach. Stąd wzrost zainteresowania procedurami oceny jakości, które są znane i akceptowane na gruncie przedsiębiorstw. Stosowanie rozwiązań tego rodzaju zaleca WHO, a na gruncie Unii Europejskiej w ramach European Network for Workplace Health Promotion upowszechniono kwestionariusz oceny jakości zakładowych programów prozdrowotnych.
Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, animujące i koordynujące Ogólnopolską Sieć Ośrodków Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy, opracowało adekwatny do warunków polskich kwestionariusz tego rodzaju. Artykuł charakteryzuje najważniejsze rozwiązania, które legły u jego podstaw, przyjęte założenia, kategorie kryteriów oraz sam kwestionariusz w postaci do zastosowania przez organizatorów programów promocji zdrowia w przedsiębiorstwach, w procesie samooceny jakości realizowanego przedsięwzięcia. Wskazuje też na przyjętą przez Krajowe Centrum Promocji Zdrowia strategię oceny efektów programów prozdrowotnych dla pracujących, polegającą na uproszczeniu procedur tego rodzaju.
W szczególności rezygnacji z obserwacji grup kontrolnych, dobór których jest praktycznie nie do przeprowadzenia w ramach koncepcji śmiejsca pracy promującego zdrowieś i który bardzo często spotyka się z niezrozumieniem ze strony kierownictwa zakładów pracy, podejmujących się wdrożenia projektów promujących zdrowie załóg.

Key words

health promotion, workplace health promotion, evaluation of workplace health



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP