Archive

Med. Pr. 2003;54(3)
POSTGRADUATE STUDIES IN PUBLIC HEALTH:THE PROBLEM OF EFFICIENCY EVALUATION (p. 251-262)
STUDIA PODYPLOMOWE W ZAKRESIE ZDROWIA PUBLICZNEGO: PROBLEMY OCENY SKUTECZNOśCI (ss. 251-262)
Andrzej Boczkowski
Z Pracowni Analiz Jakości Kształcenia
Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi

Abstract

Zadowolenie klienta jest główną miarą i najważniejszym, powszechnie uznawanym, kryterium oceny jakości wyrobów i usług. W wypadku kształcenia, w szczególności podyplomowego, jakość rozumiana jest na ogół jako skuteczność, a więc stopień w jakim osiąganesą cele edukacyjne placówki kształcącej, sformułowane uprzednio na podstawie analizy zapotrzebowań i oczekiwań klienta (klientów). W pierwszej części artykułu omówione są problemy związane z ustaleniem, kto w istocie jest klientem placówki kształcącej wtrybie podyplomowym w zakresie zdrowia publicznego; przedstawiona jest propozycja pewnych rozstrzygnięć w tym względzie; wskazane są główne kierunki działań ewaluacyjnych, jakie powinny być podejmowane w ramach monitorowania i oceny skuteczności kształcenia w tym trybie i zakresie.
W latach 1998-2002 gromadzone były, za pomocą specjalnie opracowanych kwestionariuszy ewaluacyjnych, dokonywane przez słuchaczy oceny programów kształcenia, treści zajęć i osób prowadzących zajęcia w ramach studium podyplomowego w Szkole Zdrowia Publicznego Instytutu Medycyny Pracy (IMP). Przeprowadzane były także badania nad samooceną nabytych kompetencji. Procedurom ewaluacyjnym poddani zostali wszyscy słuchacze kończący w tych latach studia. Dane zgromadzone w tensposób poddano zbiorczej analizie porównawczej, w rezultacie której: . określony został stopień, w jakim ujmowane całościowo programy kształcenia realizowane w badanym okresie powodowały odczuwany przez słuchaczy przyrost poszczególnych rodzajów kompetencji profesjonalnych, . wskazane zostały elementy programu (przedmioty) w określonym liczbowo stopniu, wpływające na całokształt wiedzy i umiejętności zawodowych słuchaczy oraz na nabywanie (rozwijanie) poszczególnych rodzajów ich kompetencji profesjonalnych, . określona została postrzegana przez słuchaczy jakość merytoryczna poszczególnych elementów programowych oraz jakość pracy dydaktycznej osób prowadzących zajęcia.
Rezultaty badań przyniosły informacje użyteczne w procesie konstruowania i modyfikacji programów kształcenia oraz w realizacji procesu dydaktycznego.

Key words

public health, postgraduate training, effectiveness of postgraduate training assessment, satisfaction of the training institution customer



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP