Archive

Med. Pr. 2003;54(3)
HEALTH PROMOTION:BENEFITS AND OBSTACLES AS PERCEIVED BY OCCUPATIONAL MEDICINE PHYSICIANS IN POLAND (p. 207-214)
KORZYŚCI ORAZ PRZESZKODY ZWIĄZANE Z PROMOCJĄ ZDROWIA W śWIADOMOśCI LEKARZY MEDYCYNY PRACY W POLSCE (ss. 207-214)
Krzysztof Puchalski
Z Zakładu Organizacji Ochrony Zdrowia
Instytutu Medycyny Pracy im. J. Nofera w Łodzi

Abstract

Tekst przedstawia poglądy lekarzy medycyny pracy na temat: 1) czy powinni zajmować się promocją zdrowia w przedsiębiorstwach, 2) jakie korzyści mogą odnieść działając w tym zakresie, 3) czy mają dogodne warunki do takich działań oraz 4) co im najbardziej przeszkadza w promowaniu zdrowia. Jest fragmentem badań ankietowych przeprowadzonych jesienią 2002 r. wśród 325 losowo dobranych specjalistów medycyny pracy, którzy obejmują opieką profilaktyczną duże grupy zatrudnionych.
Ponad 90% badanych uważa, że lekarze medycyny pracy powinni zajmować się promocją zdrowia, ale 1/3 nie planuje takich działań w najbliższym roku.
Wśród korzyści z promowania zdrowia badani wskazują głównie efekty zdrowotne (80%). Tylko nieliczni dostrzegają możliwość zwiększenia swojej konkurencyjności na rynku pracy lub osiągnięcia większych dochodów. Nikt nie zgodził się, że omawiana działalność pozwala zdobyć uznanie wśród innych lekarzy medycyny pracy.
Blisko 80% narzeka na niedogodne warunki do promowania zdrowia. Główne przeszkody to: brak zainteresowania pracodawców promocją zdrowia (86%), niedostateczna gratyfikacja za promowanie zdrowia (76%), małe umiejętności pozyskiwania funduszy na ten cel (64%), ograniczone możliwości kształcenia się w tej dziedzinie (59%) i brak zainteresowania zdrowiem ze strony pracowników przedsiębiorstw (57%).
Powszechnie deklarowana jest gotowość kształcenia się w dziedzinie promocji zdrowia, choć 64% dobrze ocenia swoje przygotowanie w tym zakresie. Jednak sposobem na rozwój promocji zdrowia w przedsiębiorstwach jest, zgodnie z logiką badanych, nie tyle ich własna aktywność, co zobligowanie pracodawców do promowania zdrowia i przeznaczenie na ten cel większych środków.

Key words

workplace health promotion, attitudes of occupational medicine physicians, determinants of workplace health promotion



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP