Med. Pr. 2003;54(4) |
THE EFFECTIVENESS OF VOICE THERAPY FOR TEACHERS WITH VOICE DISORDERS (p. 319-325) |
OCENA SKUTECZNOśCI TERAPII GŁOSOWEJ W LECZENIU ZABURZEŃ GŁOSU U NAUCZYCIELI (ss. 319-325) |
Mariola śliwińska-Kowalska, Marta Fiszer, Ewa Niebudek-Bogusz, Emilia Ziatkowska, Piotr Kotyło, Maja Domańska Z Centrum Profilaktyki i Leczenia Zaburzeń Głosu i Słuchu Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi |
Abstract
Wstęp. Jedną z głównych przyczyn wysokiej zachorowalności na choroby zawodowe narządu głosu u nauczycieli jest brak opanowania prawidłowej techniki emisji głosu. Celem pracy była ocena skuteczności terapii głosowej u nauczycielek kierowanych do foniatry z powodu przewlekłych zaburzeń głosu. Materiał i metody. Grupa badana obejmowała 47 osób w wieku od 23 do 53 lat z chorobami narządu głosu, w tym dysfonią hyperfunkcjonalną, niewydolnością głośni oraz guzkami głosowymi. Grupę kontrolną stanowiło 36 nauczycielek w zbliżonym wieku i z podobnymi chorobami, które z różnych powodów nie mogły podjąć proponowanego leczenia. W obu grupach przeprowadzano badania kwestionariuszowe, foniatryczne i wideostroboskopowe - w grupie badanej przed i po terapii głosowej, natomiast w grupie kontrolnej w odstępie 3 miesięcy. Wyniki. W grupie nauczycielek poddanych terapii uzyskano istotną poprawę, w porównaniu z grupą kontrolną, w zakresie większości subiektywnie zgłaszanych dolegliwości oraz obiektywnie ocenianych objawów chorobowych i parametrów głosowych. U osób poddanych terapii stwierdzono ponadto istotne wydłużenie średniego czasu fonacji. Zwiększyła się liczba osób, u których po leczeniu nie stwierdzano zmian czynnościowych ani organicznych krtani. O blisko połowę zmniejszyła się liczba chorych z dysfonią hyperfunkcjonalną, o ok. 20% ś liczba osób z niewydolnością głośni, a o 11% spadła liczba chorych z guzkami głosowymi. Wnioski. Wyniki badań wskazują, że nauka prawidłowych technik emisji głosu stanowi efektywną metodę leczenia zaburzeń głosu u nauczycieli. Obiektywnymi parametrami, szczególnie istotnymi dla monitorowania skuteczności szkolenia głosu, wydaje się być uzyskanie prawidłowego toru oddechowego, zmniejszenie napięcia mięśni szyi oraz wydłużenie czasu fonacji.Key words
teachers, voice disorders, logopedic rehabilitation