Med. Pr. 2003;54(6):573-578 |
New forms of training in occupational medicine |
Nowe formy kształcenia w medycynie pracy |
Andrzej Marcinkiewicz, Adam Cybart, Dorota Chromińska-Szosland, Jan Nosko Ze Szkoły Zdrowia Publicznego Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi |
Abstract
Dzięki nowym wynalazkom w obszarze komunikacji, ogromnym zmianom uległy warunki zdobywania wiedzy i umiejętności, prowadząc do rozwoju różnych form edukacji, wśród których szczególną uwagę zwraca kształcenie na odległość (ang. distance learning), będące metodą prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele i uczniowie są od siebie znacznie oddaleni i nie znajdują się w tym samym miejscu, stosując do przekazywania informacji nowoczesne technologie telekomunikacyjne. W 2002 r. w Szkole Zdrowia Publicznego opracowano, a w 2003 r. wdrożono pierwszy w Polsce kurs na odległość w zakresie szkolenia specjalizacyjnego lekarzy. Nauka metodą distance learning w zakresie kursu wprowadzającego z medycyny pracy była traktowana na równi ze stacjonarną formą kursu. Proces nauczania oparto głównie na CD-ROM-ie, zawierającym wykłady oraz połączenia z zewnętrznymi źródłami informacji na stronach www. Jako podstawowy środek komunikacji pomiędzy wykładowcami a słuchaczami wykorzystano pocztę elektroniczną. Dla zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia prowadzona była dwutorowo ocena efektywności i przydatności tej formy nauczania. Jakość nauczania oceniana po rocznym okresie prowadzenia studium okazała się porównywalna z jakością kształcenia metodą stacjonarną.
Key words
education, distance learning, educational technology, Occupational Medicine Introductory Course, occupational medicine