Archive

Med. Pr. 2005;56(2)
Experts' opinion on criteria for certification of primary occupational medicine service units
Kryteria certyfikacji jednostek podstawowych służby medycyny pracy w opiniach ekspertów
Paweł Wdówik
Z Zakładu Organizacji Ochrony Zdrowia
Instytutu Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi

Abstract

Wstęp. W artykule przedstawiono wyniki badania opinii ekspertów o kryteriach certyfikacji jednostek podstawowych służby medycyny pracy. Materiał i metoda. Za ekspertów uznano: konsultanta krajowego, konsultantów wojewódzkich w zakresie medycyny pracy oraz dyrektorów i kierowników działów organizacji i nadzoru wojewódzkich ośrodków medycyny pracy, a także przewodniczących oddziałów Polskiego Towarzystwa Medycyny Pracy. Ankietę badającą opinie ekspertów o kryteriach oceny jakości i wskaźnikach stosowanych w systemie certyfikacji jednostek podstawowych służb medycyny pracy oparto o zmienne, charakterystyczne dla systemów zarządzania i zapewniania jakości stosowanych w opiece zdrowotnej. Wysłano łącznie 68 ankiet. Otrzymano zwrot 45 formularzy. Wyniki i wnioski. W zweryfikowanych przez ekspertów kryteriach systemu certyfikacji jednostek podstawowych służby medycyny pracy znajdują się kryteria wspólne dla systemów zarządzania i zapewniania jakości stosowanych w opiece zdrowotnej, takie jak: orientacja na klienta, podnoszenie kwalifikacji, stosowanie standardów i procedur medycznych, posiadanie księgi jakości i procedur samokontroli dokumentacji medycznej, zobowiązanie do realizacji celów jakościowych i zarządzanie informacją. Obszar kryteriów stosowanych w systemach zarządzania jakością, dotyczący zarządzania organizacją, auditów wewnętrznych, zarządzania zasobami ludzkimi, nie dotyczy jednostek podstawowych SMP, gdyż w większości są to firmy jednoosobowe, funkcjonujące jako indywidualne praktyki lekarskie lub lekarze z uprawnieniami do przeprowadzania badań profilaktycznych funkcjonujący jako jednostka podstawowa służby medycyny pracy w strukturach publicznych lub niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. W przeprowadzonym badaniu stwierdzono, że w systemie certyfikacji jednostek podstawowych służby medycyny pracy występuje wspólny zakres kryteriów i wskaśników oceny jakości świadczeń z innymi systemami zarządzania i zapewniania jakości świadczeń zdrowotnych. Można wymienić wśród nich: orientację na klienta ś pacjenta (poznawanie jego potrzeb, systematyczną ocenę satysfakcji z usług), podnoszenie kwalifikacji personelu, zarządzanie informacją, ciągłe doskonalenie usług.

Key words

occupational health, criteria for quality assurance and management



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP