Med. Pr. 2005;56(6):431-438 |
Assessment of voice acoustic parameters in female teachers with diagnosed occupational voice disorders |
Ocena parametrów analizy akustycznej u nauczycielek z chorobami zawodowymi narządu głosu |
Ewa Niebudek-Bogusz, Marta Fiszer, Mariola śliwińska-Kowalska Nofer Institute of Occupational Medicine, Łódź, Poland |
Abstract
Wstęp. Powszechnie stosowaną metodą oceny zaburzeń głosu jest badanie laryngowideostroboskopowe krtani. Jednakże dla celów oceny skuteczności programów profilaktycznych i terapeutycznych, a także obiektywizacji postępowania orzeczniczego w chorobach zawodowych narządu głosu, istotne jest wprowadzanie ilościowych metod oceny narządu głosu takich, jak analiza akustyczna. Celem pracy była ocena parametrów analizy akustycznej u nauczycielek z zawodowymi chorobami narządu głosu. Materiał i metody. Używając programu IRIS dla Foniatrii, porównano parametry akustyczne głosu 66 nauczycielek: 35 - z rozpoznanymi, w oparciu o badania wideostroboskopowe, chorobami zawodowymi głosu i 31 - z dysfoniami czynnościowym. Wyniki. U nauczycielek z chorobą zawodową narządu głosu zaobserwowano niższą częstotliwość głosu Fo:193 Hz w porównaniu z grupą ze zmianami czynnościowym krtani Fo:209 Hz oraz wartością normatywną Fo:236 Hz. Jednak pozostałe parametry akustyczne w obu grupach nie różniły się istotnie statystycznie. Wnioski. Analiza akustyczna głosu, stosowana odrębnie bez próby obciążeniowej, nie może być testem weryfikującym rozpoznanie chorób zawodowych narządu głosu.Key words
occupational voice diseases, acoustic analysis