Archive

Med. Pr. 2007;58(5):393-402
VOICE DISORDERS IN FEMALE TEACHERS ASSESSED BY VOICE HANDICAP INDEX
OCENA ZABURZEŃ GŁOSU U NAUCZYCIELI ZA POMOCĄ WSKAŹNIKA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI GŁOSOWEJ (VOICE HANDICAP INDEX - VHI)*
Ewa Niebudek-Bogusz, Anna Kuzańska, Ewelina Woźnicka, Mariola Śliwińska-Kowalska

Abstract

Wprowadzenie: Celem pracy była ocena zastosowania wskaźnika niepełnosprawności głosowej - Voice Handicap Index (VHI) w diagnozowaniu zaburzeń głosu o podłożu zawodowym u nauczycielek. Materiał i metody: Za pomocą wskaźnika VHI dokonano subiektywnej oceny głosu 50 nauczycielek z dysfoniami rozpoznanymi w oparciu o badania laryngowideostroboskopowe. Grupę kontrolną stanowiło 30 kobiet niepracujących zawodowo głosem. Wyniki: Całkowity wynik wskaźnika VHI oraz wyniki uzyskane w każdej z jego podskal (funkcjonalnej, emocjonalnej i fizycznej) były istotnie gorsze w grupie badanej w porównaniu z grupą kontrolną (p < 0,001). Znaczny odsetek badanych nauczycielek (68%) prezentowało średnią niesprawność głosu, dużą niesprawność z tego tytułu zgłaszało aż 12% badanych; natomiast osoby z grupy kontrolnej zgłaszały minimalne dolegliwości ze strony narządu głosu. Wynik VHI wszystkich osób z grupy kontrolnej mieścił się w najniższym przedziale. Wnioski: Badania potwierdzają wartość wskaźnika VHI jako narzędzia samooceny głosu, przydatnego w diagnozowaniu dysfonii o podłożu zawodowym. Med. Pr. 2007;58(5):393-402

Key words

occupational voice disorders, Voice Handicap Index



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP