Med. Pr. 2007;58(6):485-499 |
ATTITUDES OF OCCUPATIONAL MEDICINE NURSES TOWARDS WORKERS' HEALTH PROMOTION |
POSTAWY PIELĘGNIAREK SŁUŻBY MEDYCYNY PRACY WOBEC PROMOCJI ZDROWIA ZATRUDNIONYCH |
Krzysztof Puchalski, Elżbieta Korzeniowska, Eliza Iwanowicz |
Abstract
Wstęp: Celem artykułu jest prezentacja i analiza wyników
badania, w którym podjęto próbę diagnozy postaw pielęgniarek praktykujących w
obszarze medycyny pracy wobec promocji zdrowia. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono metodą ankiety w
próbie losowej 277 pielęgniarek. Najważniejsze wyniki: Większość pielęgniarek uważa, że ich grupa
zawodowa powinna zajmować się promocją zdrowia, ale prawie połowa jest
przekonana, że promocja zdrowia to tylko nowa nazwa dla oświaty zdrowotnej i
profilaktyki medycznej. Zdecydowana większość uważa, że w ramach promocji
zdrowia ich środowisko powinno głównie zajmować się indywidualnym edukowaniem
podopiecznych oraz zachęcaniem do zdrowego życia. Tego typu działania
najczęściej też realizują. Większość nie jest natomiast skłonna i nie podejmuje
ról związanych z organizacją, marketingiem i ewaluacją programów promocji
zdrowia. Wnioski: Istnieje
potrzeba zintensyfikowania działań motywujących pielęgniarki do podejmowania
marginalizowanych przez nie ról w promocji zdrowia, poszukiwania innych grup
zawodowych do podjęcia działań stymulujących procesy upowszechniania promocji
zdrowia w przedsiębiorstwach, a także budowania rozwiązań
instytucjonalno-systemowych sprzyjających omawianym procesom. Med. Pr.
2007;58(6):485-499
Key words
occupational medicine nurses, workplace health promotion