Archive

Med. Pr. 2007;58(6):485-499
ATTITUDES OF OCCUPATIONAL MEDICINE NURSES TOWARDS WORKERS' HEALTH PROMOTION
POSTAWY PIELĘGNIAREK SŁUŻBY MEDYCYNY PRACY WOBEC PROMOCJI ZDROWIA ZATRUDNIONYCH
Krzysztof Puchalski, Elżbieta Korzeniowska, Eliza Iwanowicz

Abstract

Wstęp: Celem artykułu jest prezentacja i analiza wyników badania, w którym podjęto próbę diagnozy postaw pielęgniarek praktykujących w obszarze medycyny pracy wobec promocji zdrowia. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono metodą ankiety w próbie losowej 277 pielęgniarek. Najważniejsze wyniki: Większość pielęgniarek uważa, że ich grupa zawodowa powinna zajmować się promocją zdrowia, ale prawie połowa jest przekonana, że promocja zdrowia to tylko nowa nazwa dla oświaty zdrowotnej i profilaktyki medycznej. Zdecydowana większość uważa, że w ramach promocji zdrowia ich środowisko powinno głównie zajmować się indywidualnym edukowaniem podopiecznych oraz zachęcaniem do zdrowego życia. Tego typu działania najczęściej też realizują. Większość nie jest natomiast skłonna i nie podejmuje ról związanych z organizacją, marketingiem i ewaluacją programów promocji zdrowia. Wnioski: Istnieje potrzeba zintensyfikowania działań motywujących pielęgniarki do podejmowania marginalizowanych przez nie ról w promocji zdrowia, poszukiwania innych grup zawodowych do podjęcia działań stymulujących procesy upowszechniania promocji zdrowia w przedsiębiorstwach, a także budowania rozwiązań instytucjonalno-systemowych sprzyjających omawianym procesom. Med. Pr. 2007;58(6):485-499

Key words

occupational medicine nurses, workplace health promotion



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP