Archive

Med. Pr. 2007;58(6):501-509
APPLICABILITY OF VOICE HANDICAP INDEX TO THE EVALUATION OF VOICE THERAPY EFFECTIVENESS IN TEACHERS
ZASTOSOWANIE WSKAŹNIKA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI GŁOSOWEJ (VOICE HANDICAP INDEX - VHI) W OCENIE EFEKTYWNOŚCI TERAPII GŁOSU U NAUCZYCIEL
Ewa Niebudek-Bogusz, Anna Kuzańska, Piotr Błoch, Maja Domańska, Ewelina Woźnicka, Piotr Politański, Mariola Śliwińska-Kowalska

Abstract

Wprowadzenie: Celem pracy była ocena efektywności leczenia zaburzeń głosu u nauczycielek za pomocą skali niepełnosprawności głosowej VHI (Voice Handicap Index). Materiał i metody: W badaniu uczestniczyło 45 nauczycielek z czynnościowymi zaburzeniami głosu, które oceniały swe problemy głosowe wg kwestionariusza VHI przed leczeniem foniatrycznym i po nim. U 29 nauczycielek przeprowadzono rehabilitację głosu (terapię głosu bezpośrednią) - grupa I, zaś u 16 tylko edukację higieny głosu (terapia pośrednia) - grupa II. Wyniki: Różnice w średnich wynikach VHI uzyskanych przed leczeniem foniatrycznym i po nim były znacznie większe wśród nauczycielek rehabilitowanych (grupa I) niż w grupie II (nierehabilitowanej) (p < 0,05). Ponadto w grupie I poprawa po leczeniu dotyczyła wszystkich podskali (funkcjonalnej, emocjonalnej i fizycznej), natomiast w grupie II tylko podskali fizycznej. Wnioski: Test VHI wydaje się być przydatną metodą do monitorowania skuteczności terapii dysfonii u nauczycieli. Med. Pr. 2007;58(6):501-509

Key words

Voice Handicap Index, functional dysphonia in teachers, vocal training



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP