Med. Pr. 2007;58(6):501-509 |
APPLICABILITY OF VOICE HANDICAP INDEX TO THE EVALUATION OF VOICE THERAPY EFFECTIVENESS IN TEACHERS |
ZASTOSOWANIE WSKAŹNIKA NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI GŁOSOWEJ (VOICE HANDICAP INDEX - VHI) W OCENIE EFEKTYWNOŚCI TERAPII GŁOSU U NAUCZYCIEL |
Ewa Niebudek-Bogusz, Anna Kuzańska, Piotr Błoch, Maja Domańska, Ewelina Woźnicka, Piotr Politański, Mariola Śliwińska-Kowalska |
Abstract
Wprowadzenie: Celem pracy była ocena
efektywności leczenia zaburzeń głosu u nauczycielek za pomocą skali
niepełnosprawności głosowej VHI (Voice Handicap Index). Materiał i metody: W badaniu uczestniczyło 45 nauczycielek z
czynnościowymi zaburzeniami głosu, które oceniały swe problemy głosowe wg
kwestionariusza VHI przed leczeniem foniatrycznym i po nim. U 29
nauczycielek przeprowadzono rehabilitację głosu (terapię głosu
bezpośrednią) - grupa I, zaś u 16 tylko edukację higieny głosu
(terapia pośrednia) - grupa II. Wyniki:
Różnice w średnich wynikach VHI uzyskanych przed leczeniem
foniatrycznym i po nim były znacznie większe wśród nauczycielek
rehabilitowanych (grupa I) niż w grupie II (nierehabilitowanej)
(p < 0,05). Ponadto w grupie I poprawa po leczeniu
dotyczyła wszystkich podskali (funkcjonalnej, emocjonalnej i fizycznej),
natomiast w grupie II tylko podskali fizycznej. Wnioski: Test VHI wydaje się być przydatną metodą do monitorowania
skuteczności terapii dysfonii u nauczycieli. Med. Pr. 2007;58(6):501-509
Key words
Voice Handicap Index, functional dysphonia in teachers, vocal training