Med. Pr. 2008;59(3):229-235 |
PSYCHOSOCIAL BURDENS IN TEACHING PROFFESSION - INITIAL RESULTS OF QUESTIONNAIRE OF OCCUPATIONAL BURDENS IN TEACHING (QOBT) |
OBCIĄŻENIA PSYCHOSPOŁECZNE W ZAWODZIE PEDAGOGA |
Jacek Pyżalski |
Abstract
Wstęp: W artykule prezentowane są wyniki uzyskane nowym narzędziem do subiektywnego pomiaru obciążeń psychospołecznych w zawodzie pedagoga, tj. Kwestionariuszem Obciążeń Zawodowych Pedagoga (KOZP). W części teoretycznej prezentowane są typologie stresorów w zawodzie pedagoga wypracowane w innych krajach oraz dyskutowana jest potrzeba konstruowania tego typu narzędzi w naszym kraju. Materiał i metody: W części dotyczącej metod zaprezentowano w skrócie procedurę konstruowania nowego narzędzia oraz jego skalę, tj. sytuacje konfliktowe, obciążenia organizacyjne oraz brak sensu pracy. Zaprezentowano także jego właściwości psychometryczne (m.in. α Cronbacha od 0,63-0,84). Zaprezentowane wyniki dotyczą losowej próby nauczycieli województwa łódzkiego (N = 429). Wyniki i wnioski: Uzyskane wyniki wskazują na generalny brak różnic w odczuwaniu obciążeń przez nauczycieli płci męskiej i żeńskiej. Generalnie brak jest także związków odczuwania obciążeń związanych z wiekiem i stażem. Wyjątkiem są tutaj obciążenia organizacyjne silniej odczuwane przez starszych pracowników. Uzyskane wyniki wskazują między innymi na silną potrzebę włączania rozwiązań o charakterze społeczno-organizacyjnym do programów związanych ze stresem zawodowym nauczycieli. Med. Pr. 2008;59(3):229-235
Key words
occupational stress, teacher, workplace health promotion