Archive

Med. Pr. 2009;60(2):151-158
OCCUPATIONAL DYSPHONIA MANAGEMENT IN DIFFERENT COUNTRIES OF THE EUROPEAN UNION AND THROUGHOUT THE WORLD
POSTĘPOWANIE W DYSFONIACH ZAWODOWYCH W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ I NA ŚWIECIE
Ewa Niebudek-Bogusz

Abstract

Nauczyciele dużo częściej niż inne grupy zawodowe narażeni są na wystąpienie zaburzeń głosu. W pracy przedstawiono metody diagnostyki i terapii dysfonii zawodowych w krajach Unii Europejskiej i na świecie. W konkluzji dokonano implikacji dotyczących modelu postępowania u nauczycieli z zawodowymi zaburzeniami głosu w Polsce, podkreślając konieczność interdycyplinarnej terapii głosu z udziałem laryngologa/foniatry, logopedy/terapeuty głosu, a także psychologa i fizjoterapeuty. Zwrócono też uwagę na wartość edukacji osób narażonych zawodowo na wysiłek głosowy w zakresie higieny głosu i zmiany nawyków głosowych. Med. Pr. 2009;60(2):151-158

Key words

occupational dysphonia, diagnosing, elements of voice therapy



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP