Med. Pr. 2009;60(2):151-158 |
OCCUPATIONAL DYSPHONIA MANAGEMENT IN DIFFERENT COUNTRIES OF THE EUROPEAN UNION AND THROUGHOUT THE WORLD |
POSTĘPOWANIE W DYSFONIACH ZAWODOWYCH W KRAJACH UNII EUROPEJSKIEJ I NA ŚWIECIE |
Ewa Niebudek-Bogusz |
Abstract
Nauczyciele dużo częściej niż inne grupy zawodowe narażeni są na wystąpienie zaburzeń głosu. W pracy przedstawiono metody diagnostyki i terapii dysfonii zawodowych w krajach Unii Europejskiej i na świecie. W konkluzji dokonano implikacji dotyczących modelu postępowania u nauczycieli z zawodowymi zaburzeniami głosu w Polsce, podkreślając konieczność interdycyplinarnej terapii głosu z udziałem laryngologa/foniatry, logopedy/terapeuty głosu, a także psychologa i fizjoterapeuty. Zwrócono też uwagę na wartość edukacji osób narażonych zawodowo na wysiłek głosowy w zakresie higieny głosu i zmiany nawyków głosowych. Med. Pr. 2009;60(2):151-158
Key words
occupational dysphonia, diagnosing, elements of voice therapy