Archive

Med. Pr. 2012;63(1):73-83
FACTORS ENHANCING TEACHERS' OCCUPATIONAL WELLBEING SCALE: PSYCHOMETRIC ANALYSIS
SKALA CZYNNIKÓW SPRZYJAJĄCYCH DOBREMU SAMOPOCZUCIU
Magdalena Woynarowska-Sołdan, Dorota Węziak-Białowolska

Abstract

Wstęp: Celem pracy było opracowanie Skali Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli w szkołach promujących zdrowie oraz sprawdzenie jej właściwości psychometrycznych. Materiał i metody: Badanie przeprowadzono w grupie 270 nauczycieli różnego typu szkół promujących zdrowie. Opracowano skalę zawierającą 45 stwierdzeń pogrupowanych w 5 podskal: warunki pracy, społeczność nauczycieli, społeczność uczniów i rodziców, organizacja i obciążenie pracą, kompetencje zawodowe. W każdym zakresie badani dokonali oceny stanu aktualnego (5-punktowa skala od „zdecydowanie tak" (5 pkt) do „zdecydowanie nie" (1 pkt)) oraz oceny potrzeby poprawy stanu aktualnego (5-punktowa skala od „nie ma takiej potrzeby" (1 pkt) do „bardzo duża potrzeba" (5 pkt)). W celu zbadania właściwości psychometrycznych skali przeprowadzono analizę rzetelności (współczynnik α-Cronbacha), trafności teoretycznej (analiza czynnikowa metodą głównych osi wymiarów) i kryterialnej (wykorzystując pytania dotyczące samooceny samopoczucia i oceny samopoczucia innych nauczycieli; testowano 2 hipotezy) oraz wymiarowości podskal (analiza głównych składowych). Wyniki: Współczynnik α-Cronbacha dla poszczególnych podskal osiągnął: dla oceny stanu aktualnego - wartość od 0,75 do 0,86, a dla oceny potrzeby poprawy stanu aktualnego - od 0,80 do 0,93. Struktura czynnikowa skali okazała się zbieżna z oczekiwaną. Każdą z podskal można uznać za jednowymiarową oraz trafną kryterialnie. Wnioski: Wyniki analizy psychometrycznej skali można uznać za satysfakcjonujące. Narzędzie może być stosowane w promocji zdrowia nauczycieli, zwłaszcza w szkołach promujących zdrowie. Med. Pr. 2012;63(1):73-83


Key words

occupational wellbeing, scale, psychometric analysis, teachers, health promotion, health promoting school



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP