Archive

Med. Pr. 2012;63(2):211-216
PROFILES OF FACTORS ENHANCING TEACHERS' OCCUPATIONAL WELLBEING
AND THEIR USE IN HEALTH PROMOTING SCHOOLS
PROFILE CZYNNIKÓW SPRZYJAJĄCYCH
Magdalena Woynarowska-Sołdan1
Dorota Węziak-Białowolska2

1 Warszawski Uniwersytet Medyczny, Warszawa; Wydział Nauki o Zdrowiu, Zakład Zdrowia Publicznego
2 Szkoła Główna Handlowa, Warszawa; Instytut Statystyki i Demografii, Zakład Metod Badań Marketingowych


Abstract

Wstęp: Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących samopoczucia zawodowego nauczycieli i czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli oraz sposobu opracowania, analizy, prezentacji i wykorzystania tych wyników w praktyce promocji zdrowia w szkole. Materiał i metody: Analizie poddano wyniki badania nauczycieli z 4 wybranych szkół promujących zdrowie (SzPZ). Zastosowano Skalę Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli. Zawierała ona 45 stwierdzeń w 5 podskalach: warunki pracy, społeczność nauczycieli, społeczność uczniów i rodziców, organizacja i obciążenie pracą, kompetencje zawodowe. W każdej podskali badani dokonali oceny stanu aktualnego oraz oceny potrzeby poprawy stanu aktualnego. Skalę poprzedzono 2 pytaniami dotyczącymi samooceny samopoczucia zawodowego nauczycieli oraz oceny samopoczucia zawodowego innych nauczycieli w szkole. Profile analizowanych czynników sporządzono w postaci liczbowej i graficznej. Wyniki: Samoocena samopoczucia zawodowego i ocena samopoczucia zawodowego innych nauczycieli w badanych szkołach była pozytywna. Nauczyciele dość dobrze ocenili stan aktualny w zakresie wszystkich czynników i zgłosili stosunkowo małą potrzebę zmian. Stwierdzono różnice między szkołami w ocenie stanu aktualnego i ocenie potrzeby jego poprawy. Zaprezentowano prosty sposób analizy wyników w postaci danych liczbowych i graficznych profili. Wnioski: Istnieją różnice między szkołami w zakresie samooceny samopoczucia zawodowego nauczycieli oraz oceny stanu aktualnego i potrzeb jego poprawy w badanych obszarach czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli. Społeczność nauczycieli każdej szkoły powinna dokonać dogłębnej analizy uzyskanych wyników z uwzględnieniem kontekstu funkcjonowania szkoły. Prezentowaną skalę i sposób analizy jej wyników można wykorzystać w SzPZ w procesie planowania projektów promocji zdrowia nauczycieli - w diagnozie stanu wyjściowego („pre-test") i ewaluacji wyników („post-test"). Med. Pr. 2012;63(2):211-216


Key words

occupational wellbeing, scale, profiles, teachers, health promotion, health promoting school



Our books

Return form

Any comments on the page?

Fill-in the formStrzałka
Copyright © 2008 IMP